Web Design Romania | Bancuri, Glume, Poze | Electrostimulare | Web Hosting - Gazduire site | Advertising, Productie Publicitara | Cabinet Avocatura

16 Aug Top Stiri

Constanta reinvie ca Port liber

Marilena Dan

Pentru prima data, dupa perioada interbelica, autoritatile sunt dispuse sa renunte la niste taxe

Traficul de marfuri in Portul Constanta, dar si in doua porturi galatene - Bazinul Nou si Docuri -, se va intensifica din acest an, dupa instituirea regimului de port liber, care va simplica formalitatile vamale pentru marfurile in tranzit. Conform Ordonantei Guvernului nr. 131/2000 privind instituirea unor masuri pentru facilitarea exploatarii porturilor, promulgata de Parlament pe 5 martie 2002, aceste puncte de intrare in tara vor deveni loc de destinatie vamala a marfurilor. Pentru marfurile straine aflate in tranzit prin porturile libere nu se vor mai intocmi declaratii vamale de intrare in tara. Celelalte marfuri vor fi supuse controlului vamal si platii datoriei vamale numai la intrarea in tara, prin punctele de control special amenajate.

Proceduri simplificate

Daca pana acum controlul vamal si constituirea datoriei vamale se faceau la copastia navelor (fapt ce determina intarzieri in operare si imobilizarea unor sume mari de bani pentru garantarea datoriei vamale pentru marfurile aflate in tranzit sau cele transferate la bordul altor nave), in noul context, situatia va fi cu totul alta. Legea consfinteste modificarea locului si momentului indeplinirii formalitatilor vamale, iar stationarea marfurilor nu va mai fi supusa garantarii datoriei vamale. Pe de alta parte, pentru marfurile romanesti care vor intra in port se va institui un regim simplificat de evidenta si numai pentru cele destinate exportului se vor mai depune declaratii vamale.

"O data cu obtinerea statutului de port liber, va exista o mare flexibilitate in operarea marfurilor (sortare, ambalare, procesare) si posibilitati de stocare si livrare in functie de piata. Totodata, se va putea spera in atragerea de investitori si in activitati in parteneriat", afirma reprezentantii Capitaniei Portului Constanta. Alte avantaje ale noului sistem sunt costurile scazute, cresterea vitezei de operare a containerelor, transbordarea fara restrictii, exportul marfurilor in tranzit, crearea de locuri de munca si cresterea traficului portuar.

Un oarecare dezavantaj va fi resimtit doar la nivelul bugetului de stat, intrucat veniturile din taxe vamale se vor reduce pe termen scurt.

Doi ani de amanari

Momentul instituirii regimului de port liber pentru Constanta este amanat de doi ani, din cauza tergiversarii adoptarii legii de catre Parlament, precum si datorita pretentiilor "revizuite si adaugite" ale celorlalte organisme implicate, Directia Generala a Vamilor (DGV) si Consiliul Concurentei. "Nu este exclus ca si porturile Braila si Tulcea sa obtina statut de port liber", ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor.

Acestea au explicat ca obtinerea avizului Consiliului Concurentei este strict necesar, intrucat, potrivit legii, operatorii portuari, administratiile si alte autoritati ale statului care-si desfasoara activitatea in aceste perimetre, sunt scutiti de plata taxelor vamale pentru importul de utilaje necesare operarii (instalatii portuare, de siguranta a navigatiei, de combatere a poluarii s.a.), aceasta facilitate fiind identificata drept ajutor de stat.

"Fiecare entitate care opereaza in port trebuie sa intocmeasca un plan de investitii care sa se incadreze intr-un anumit plafon si care sa obtina avizul Ministerului Finantelor Publice.

Asa cum se intampla in alte porturi libere din Europa, precum Hamburg, Trieste, Odessa sau Burgas, supravegherea marfurilor nu va mai cadea in sarcina vamesilor, ci a operatorilor portuari.

Cu toate acestea, vama are dreptul de a efectua controale ori de cate ori considera necesar. Speram intr-o crestere semnificativa a volumului de marfuri aflate in tranzit, intrucat, in ultimii ani, din cauza birocratiei si a valorii mari a garantiei vamale, traficul s-a mentinut la cote reduse", au adaugat sursele.

Costurile imprejmuirii - 3.000.000 USD

Surse din conducerea Administratiei Porturilor Maritime Constanta (APMC) au precizat ca, in vederea demararii activitatii portului sub noul statut, a fost trasata "harta" imprejmuirilor, precum si drumul de supraveghere pe intreg teritoriul portului, planul fiind aprobat de DGV. "De asemenea, s-au stabilit elemente importante privind regulamentul de aplicare a statutului de port liber si s-a realizat proiectul tehnic al amenajarilor si al costurilor necesare, care depasesc 3.000.000 de dolari", au precizat sursele citate.

Acestea au mai spus ca si problema ajutorului de stat va fi clarificata de urgenta, intrucat, de la 1 ianuarie a.c. toate importurile din UE sunt scutite de plata taxelor vamale.

"In foarte multe cazuri, ajutorul de stat va fi considerat numai plata TVA", au conchis reprezentantii APMC.

Sursa Gardianul

Aboneaza-te acum

si primesti gratuit in fiecare zi ultimele stiri

Nume:

E-mail:

Cosmetice Profesionale

S.C. Chic Salon SRL Sediu central: str. Racari nr.16, apt. 17, sector 3 Bucuresti Telefon Mobil: 0723.561.950 Telefon Fix/Fax: 021.310.44.35 Email: contact @ luxbeauty.ro

http://www.luxbeauty.ro

Think Strategic, Act Creative!

Solutii complete de Web Design&Development, E-Business si E-Commerce

http://www.kennomedia.ro