Web Design Romania | Bancuri, Glume, Poze | Electrostimulare | Web Hosting - Gazduire site | Advertising, Productie Publicitara | Cabinet Avocatura

15 Oct Top Stiri

Autovehicule de import, fara taxe si fara garantii

Arpad Dobre

Curtea de Conturi a descoperit ca un ordin emis de seful DGV a tinut loc de lege timp de sase ani

Curtea de Conturi a Romaniei a incheiat recent un control efectuat la Ministerul Finantelor Publice (MFP), cu scopul de a verifica evidenta, urmarirea si incasarea veniturilor bugetului de stat in perioada 1998-2001. De asemenea, Sectia de Control Financiar Ulterior a Curtii a avut in vedere si controlul legalitatii acordarii unor inlesniri si facilitati fiscale.

Un aspect constatat de controlori se refera la unele abateri privind importul de autovehicule, pentru care este raspunzatoare Directia Generala a Vamilor (DGV).

Smecherii in vama

Un act normativ care se bate cap in cap cu Regulamentul de aplicare a Codului Vamal (aprobat prin HG nr. 626/1997) este Ordinul DGV nr. 77 din iunie 1996, semnat de Mihai Stefan, director adjunct al vamii, ministru al finantelor fiind in acea vreme Florin Georgescu. Acest document prevede ca cetatenii romani au posibilitatea de a aduce in tara autoturisme fara plata taxelor vamale si fara sa li se pretinda garantii pentru plata acestor obligatii. Numai ca, in conformitate cu articolul 160 din Regulamentul de aplicare a Codului Vamal, "la intrarea in tara, marfurile pot fi transportate in tranzit vamal pe teritoriul Romaniei, sub supraveghere vamala, cu garantarea taxelor vamale". Mai mult, nu sunt mentionate nici un fel de exceptii.

In ceea ce priveste numarul autoturismelor intrate in tara pe baza Ordinului 77, dar cu incalcarea Codului Vamal, se poate banui ca este vorba de sute de masini pe an. Potrivit raportului Curtii de Conturi, importatorii de autoturisme (persoane fizice) s-au prevalat de prevederile ordinului DGV si, in foarte multe cazuri, nu au depus nici o garantie la introducerea bunurilor in tara si nici nu s-au prezentat la punctele vamale de destinatie pentru a achita taxa vamala si celelalte drepturi cuvenite bugetului de stat. Cu alte cuvinte, timp de mai bine de sase ani, un ordin al DGV a fost mai puternic decat o hotarare de Guvern. Potrivit unor surse din MFP, ordinul buclucas a fost anulat, tardiv, abia in acest an.

Scutiri pe banda rulanta

Potrivit raportului Curtii de Conturi, in numeroase cazuri, structurile teritoriale ale MFP nu au efectuat controlul indeplinirii, de catre agentii economici, a conditiilor legale pentru obtinerea de facilitati fiscale. Astfel, 31 de directii generale judetene ale finantelor publice nu au verificat 2.240 de agenti economici, care au beneficiat de scutiri la plata insumand 4.263 miliarde lei, inlesnirile fiind acordate pe baza OUG 163/2000, pentru diminuarea arieratelor catre bugetul de stat. Potrivit acestui act normativ, organele fiscale aveau obligatia sa verifice pana la data de 31.03.2001 legalitatea acestor scutiri. Termenul nu a fost respectat, astfel ca, pentru "a drege busuiocul", Guvernul a adoptat OUG 79//31.05.2001, pentru prelungirea, pana la 31 decembrie 2001, a termenului de verificare a legalitatii acordarii scutirilor.

In topul scutirilor de la plata taxelor vamale, TVA si impozit pe profit se situeaza firmele care au efectuat investitii in zonele defavorizate, precum si cele care au angajat forta de munca din randul somerilor. Scutirile s-au acordat in baza conditiilor prevazute de OUG 24/1998 si a normelor de aplicare aprobate prin HG 525/1999, care prevedeau si control obligatoriu din partea autoritatilor in domeniu. Cu toate acestea, continuand mersul pe panta delasarii, functionarii structurilor teritoriale ale MFP au verificat legalitatea acordarii facilitatilor la mai putin de jumatate din firmele beneficiare, respectiv doar 816, dintr-un total de 1.886 de societati.

Clementa fiscala

Un alt domeniu in care organele fiscale au dat dovada de o curioasa "mila" fata de anumite firme este cel al bilanturilor contabile. Potrivit raportului Curtii de Conturi, 212.169 de agenti economici, care reprezinta peste 31% din numarul celor inregistrati la organele fiscale, nu au depus bilantul contabil nici macar pe anul 2000. Obligatia intocmirii si depunerii bilantului contabil este clar prevazuta prin lege, iar nerespectarea acesteia constituie contraventie, ce se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre cinci si 15 milioane lei. Aici intervine "mila" organelor fiscale, care nu au aplicat sanctiunile prevazute de lege, ce puteau insuma peste 3.182 miliarde lei - venituri la buget. Mai mult, desi, potrivit Legii 31/1990, republicata in 1998, trebuia declansata procedura de lichidare a societatilor care nu au depus timp de trei ani consecutiv bilantul contabil, si-au incetat activitatea sau nu sunt de gasit la sediul declarat, precum si in cazul in care asociatii s-au "evaporat", organele fiscale nu au luat nici o masura in acest sens.

Brambureala in evidente

Curtea de Conturi a descoperit o alta abatere grava in activitatea unor functionari ai MFP. Astfel, s-a constatat ca, de regula, organele fiscale nu au intocmit evidente analitice clare si complete pe agenti economici platitori, pe fiecare fel de venit si scadente ori alte obligatii datorate la buget si a majorarilor de intarziere aferente. In urma verificarilor, s-a constatat ca, in majoritatea cazurilor, evidenta analitica pe platitori si dosarele fiscale este incompleta, lipsind din dosare declaratiile privind obligatiile de plata ale contribuabililor, hotararile instantelor Curtii si ale celor civile prin care sunt stabilite obligatiile de plata suplimentare, unele acte de control prin care au fost constatate de organele competente obligatii suplimentare de plata, actele conatatoare cu privire la nerespectarea prevederilor legale de suspendare a platilor de TVA in vama, obiectiunile la actele de control mentionate, modul de solutionare a acestora s.a. Ca o consecinta a acestor numeroase abateri, rezulta ca nu se pot cuantifica si nici urmari, potrivit legii, la fiecare contribuabil in parte, toate obligatiile de plata si nici sumele achitate sau cele ramase de plata.

Sursa Gardianul

Aboneaza-te acum

si primesti gratuit in fiecare zi ultimele stiri

Nume:

E-mail:

Cosmetice Profesionale

S.C. Chic Salon SRL Sediu central: str. Racari nr.16, apt. 17, sector 3 Bucuresti Telefon Mobil: 0723.561.950 Telefon Fix/Fax: 021.310.44.35 Email: contact @ luxbeauty.ro

http://www.luxbeauty.ro

Think Strategic, Act Creative!

Solutii complete de Web Design&Development, E-Business si E-Commerce

http://www.kennomedia.ro