Web Design Romania | Bancuri, Glume, Poze | Electrostimulare | Web Hosting - Gazduire site | Advertising, Productie Publicitara | Cabinet Avocatura

22 Jul Top Stiri

Efecte asupra economiei romanesti dupa aderare

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, indiferent de momentul acesteia, 1 ianuarie 2007 sau mai tarziu, va produce o serie de efecte pozitive si negative asupra economiei locale. Insa impactul aderarii asupra economiei nu se va simti peste noapte, subliniaza oficialii Business Media Group.
La nivel macroeconomic integrarea europeana ar trebui sa aduca un salt al productiei interne si o crestere economica, in primii 5-7 ani de la aderare, mai ridicata decat in tarile vechi membre ale UE, se precizeaza intr-o analiza realizata de revista Biz impreuna cu reprezentanti marcanti in Integrare Europeana.
De asemenea, luand exemplul statelor care au aderat in 2004, se poate aprecia ca dupa aderare preturile, salariile si inflatia pot inregista un puseu, urmand ca ulterior acesti indicatori sa revina la cotele normale.In plus, este posibil sa apara o volatilitate mai mare a cursului de schimb.
Specialistii din piata sustin ca efectele pozitive ale aderarii se vor face simtite in urmatorii 2-3 ani de la aderare, prin imbunatatirea serviciilor, a sistemului de sanatate si educatie sau prin crearea unor piete eficiente. In ceea ce priveste impactul aderarii la UE pe domenii, este de remarcat faptul ca din cele 19 sectoare analizate, aproape jumatate vor resimti efectele aderarii dupa primul an de la integrare.
Printre aceste domenii se numara leasing-ul, IMM-urile, telefonia, internetul, industria hardware, industria software, etc. La polul opus, exista domenii care vor resimtii efectele aderarii dupa 3 ani (ex. piata de capital, industria bancara, turismul sau industria HR) dar si pe o perioada mai lunga de timp, 5 ani, asa cum este cazul agriculturii.
In timp ce domeniile cele mai performante vor resimti efectele pozitive ale aderarii, pe termen scurt anumite ramuri din economie vor disparea sau isi vor incetini evolutia. In aceasta categorie intra domeniile mari poluante sau marii consumatori de energie. Sectorul cel mai sensibil din punctul de vedere al aderarii va fi cel al IMM-urilor.

Astfel, dupa aderare multe IMM-uri vor trebui sa-si restranga activitatea sau sa se autodizolve pentru ca nu vor putea face fata competitiei venite din partea UE. Totodata companiile din industria textila, a lemnului si a produselor din lemn, precum si industria mobilei vor trebui sa-si regandeasca strategia pentru a putea rezista pe piata.
Turismul si transportul sunt domenii care vor beneficia de pe urma aderarii. O problema a Romaniei este aceea ca, la fel ca si statele care au aderat in anul 2004, va avea o putere redusa de absorbtie a fondurilor europene. Astfel de tari nu au reusit sa atraga mai mult de 10-11% din fondurile postaderare.
In general, in industria FMCG efectele aderarii se vor face simtite la 6 luni de la aderare. In acest domeniu, integrarea va presupune o intensificare a competitiei, ceea ce va atrage dupa sine o consolidare a pietei; investitii masive in brandurile locale; gasirea unor canale de comunicare alternative, cum sunt magazinele. In plus, cresterea competitiei ii va obliga pe producatori sa se adreseze cumparatorilor mai mult la raft si sa le ofere valoare la punctul de vanzare.
Dupa integrarea in UE, 60% dintre IMM-uri vor da faliment, indiferent de nivelul de pregatire pe care l-au atins in perioada de preaderare, spun cei de la BMG. Acest lucru se explica prin faptul ca managerii au trebuit sa-si schimbe radical abordarea, standardizarea insemnand nu numai crearea standardelor, ci si aplicarea lor.
O provocare pentru IMM-uri va fi cresterea productivitatii in conditiile in care productivitatea medie a unui IMM este de 19 ori mai mica decat media europeana. De altfel, IMM-urile vor resimti efectele aderarii la 1 an de la integrarea in UE.
Impactul aderarii Romaniei la UE asupra industriei locale se va putea simti la 2 ani de la momentul aderarii. Cea mai mare provocare va fi cresterea competitivitatii si a eficientei astfel incat companiile din Romania sa poata face fata competitiei venite din partea comunitatii europene. Ca efect al aderarii, este posibila o majorare a costurilor salariale (vizibila intre 6 luni si 2 ani), o scadere relativa a puterii de cumparare a populatiei, ceea ce va determina o stagnare a cererii de produse industriale.
Efectele imbunatatirii infrastructurii se vor face resimtite pe termen lung (3 -10 ani). Cele mai afectate de aderarea la UE vor fi industria alimentara, a bunurilor de larg consum si retailul, iar cele avantajate vor fi sectoarele cu potential mare de export si care beneficiaza de costuri mici (industria medicamentelor generice, cea de petrol si rafinare, domeniul auto si al componentelor auto, producatorii de materii prime).
Aderarea va aduce pe piata fortei de munca o migratie a personalului catre tari precum Olanda sau Finlanda, unde se inregistreaza un deficit de forta de munca in sfera serviciilor. Impactul semnificativ al migratiei fortei de munca se va face simtit in primele sase luni de la aderare. Ulterior, in urmatorii 2-3 ani de la integrare , migratia fortei de munca se va stabiliza la un nivel de echilibru.
O data cu aderarea la UE va avea loc o crestere a pachetelor salariale prin prisma diversificarii beneficiilor ce se vor acorda angajatilor. Nu in ultimul rand, aderarea inseamna o crestere a numarul angajatilor romani care vor ocupa pozitii de top sau middle management in companii multinationale din afara Romaniei.
Un efect important al aderarii la UE asupra pietei leasing-ului va fi intensificarea procesului de achizitii si fuziuni precum si disparitia unor jucatori. Totodata, o data cu integrarea europeana va avea loc o usoara crestere a preturilor pe piata leasingului, in special a celui imobiliar. Nu in ultimul rand, activitatea companiilor de leasing va fi afectata dupa aderare si de disparitia unui numar important de IMM-uri, care constituie clientii de baza ai companiilor de leasing de pe piata locala.

www.smartfiancial.ro

Aboneaza-te acum

si primesti gratuit in fiecare zi ultimele stiri

Nume:

E-mail:

Cosmetice Profesionale

S.C. Chic Salon SRL Sediu central: str. Racari nr.16, apt. 17, sector 3 Bucuresti Telefon Mobil: 0723.561.950 Telefon Fix/Fax: 021.310.44.35 Email: contact @ luxbeauty.ro

http://www.luxbeauty.ro

Think Strategic, Act Creative!

Solutii complete de Web Design&Development, E-Business si E-Commerce

http://www.kennomedia.ro